12 week year spread , bereik je doelen in je bujo

Vorige week heb ik het gehad over het boek “The 12 Week Year” . Waarin ik vertelde dat je in 12 weken je doelen kunt halen. De kracht van het behalen van doelen zit hem in het hebben van een plan en het uitvoeren van de acties van dat plan. En waarmee voer je acties uit, juist je Bullet Journal! Ik heb een “12 week year spread” gemaakt!

12 week yaer scorekaart

Wanneer je googled op ” The 12 week year” zijn er genoeg formulieren te vinden die je helpen om je doelen vorm te geven en de voortgang bij te houden. Met de “tactics” en de “weekly score chart”. Maar wat een formulier kan, kan (natuurlijk) ook in je Bullet Journal. Dus ik ben aan de slag gegaan in mijn bullet journal en heb mijn “12 week year spread” gemaakt.

De 12 week year spread

Je visie

De basis van deze “12 week year spread” zijn 2 pagina’s in je Bullet Journal. Je begint de pagina met een titel (in mijn geval 12 week year (ja, ik weet dat er staat 12 year week….. foutje :).
En vervolgens waar in je visie kort maar krachtig weergeeft. Dit kan ook als een soort mantra gaan dienen heb ik gemerkt om mijn focus op het juiste doel te houden als het moeilijker werd. Een visie zorgt ervoor dat je je doel in beeld houdt en daar zo min mogelijk van afwijkt. 

12 week year spread
Mijn 12 week year spread

Je doel

Vervolgens schrijf je je doel op. Wat wil je bereiken binnen de 12 weken die je hebt. Maak je doel zo concreet mogelijk. Dus volgens het SMART principe

Ja acties

Welke acties die je kan doen (de “leading indicators”). Wat ga je deze week/elke week doen om je doel te behalen. En hoeveel keer per week. Maak het voor jezelf zo duidelijk mogelijk welk acties je gaat ondernemen om je doel te bereiken.

In je weekly overview zet je elke week je actieplan van de week, met het aantal keer dat je dit uitgevoerd wilt hebben. Elke dag vul je deze tracker in. Dit zijn je “leading actions”, de acties die je kunt DOEN.
Ik kies voor de weekly overview omdat dat de plek is waar ik gedurende de week het meeste ben. Je kunt de tracking ook doen binnen het spread zelf natuurlijk.
Ik ben niet zo’n goede tracker, dus hoe meer in het oog, hoe meer ik het ‘zie’ en dus aan herinnerd word.

12 year weekly plan
wekelijks actieplan

Je resultaten

Elke week bekijk je welke acties je allemaal hebt uitgevoerd en komt dit overeen met wat je had gepland. Is het percentage van al je acties >85% dan ben je goed op weg om je doel te behalen (en kleur je een vakje groen).

12 week year voortgang

Is de score minder dan 85%, gooi niet gelijk de handdoek in de ring: is er een reden waarom het uitvoeren van je acties niet is gelukt? Heb je elke dag je acties bekeken? Of zijn er andere omstandigheden geweest die het moeilijk maakten om je acties uit te voeren. Als je moet concluderen dat je acties te ambitieus zijn, stel ze dan bij. Maak ze kleiner, maar blijf ze uitvoeren. Als 4x per week een uur wandelen niet lukt, lukt het misschien wel in 7x 20 minuten (het ommetje? of een lunchwandeling). Je haalt dan niet het aantal minuten dat je zou willen maar je bent wel bezig met je doel en visie. En misschien doe je maar 5x 20 minuten, dat is 5x minder in je stoel blijven zitten en 5x meer ontspanning!! Bewegen is echt goed voor de mens.

Wanneer je meerder weken achter elkaar de 85% niet haalt, vraag je dan af of je wel gemotiveerd bent om je doel of je visie te halen. Is dit echt het doel wat jij wilt of wat je denkt dat de wereld rondom je wilt…. En ik geef het toe, het aanleren van nieuwe gewoontes (want daar komt het dus eigenlijk vaak op neer) is moeilijk en ook ik glijd heel gemakkelijk terug in mijn oude gewoontes

Je “lagging acties”

Aan de rechterkant heb ik de resultaten van mijn “lagging acties” staan. Dit zijn de dingen die je wilt bereiken per week deze zijn afhankelijk van je leading actions.
Je kunt “lagging acties” dus niet doen, er zit geen fysieke actie acter. Alleen door het uitvoeren van mijn “leading acties” kan ik ervoor zorgen dat mijn “lagging acties” ook worden gehaald.
In mijn voorbeeld is dat dus de voortgang van mijn gewichtsverlies.

De voordelen 12 week year spread

Je wordt er elke dag aan herinnerd dat je op weg bent naar een doel en de klein stappen die je echt kunt zetten om het doel te bereiken. Niet alleen worden items die je dagelijks ziet ook eerder uitgevoerd, omdat je ze regelmatig uitvoert worden het ook gewoontes. Je wekelijkse terugblik (en controle) zorgt ervoor dat je op tijd kunt bijsturen.

Vind jij dit een goed idee voor een spread? Laat het me weten in de comments. Of misschien heb je een andere spread die jij gebruikt nadat je een boek of ander idee hebt gehad, ik ben benieuwd!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.