Batchen van taken

Wanneer je bij je taken ook de contexten hebt gezet , kun je snel een selectie maken van dezelfde typen taken. Daardoor wordt het batchen van taken makkelijker.
In digitale apps (zoals Notion) kun je natuurlijk makkelijk filteren maar ook op papier is het prima te doen.

Voordelen van het batchen van werk

Foto: Calum Lewis-Unsplash

Het voordeel van het batchen van dezelfde soort taken is dat je je een keer voorbereidt en je daarna niet hoeft te switchen. Net zoals je voordat je een recept maakt eerst de ingredienten verzameld, voordat je gaat bakken. Dit vergroot te productiviteit. Het is makkelijker om meerdere telefoontjes of mailtjes tegelijk af te werken, dan dat je eerst een telefoontje afhandeld dan weer software moet opstarten om iets af te ronden en vervolgens weer gaat bellen.
Soms levert het batchen van taken mij ook het voordeel op: een probleem dat ik net heb opgelost kan ik gelijk toepassen op iets anders.

Themadagen

Een andere manier van batchen van taken is gebruik te maken van themadagen. Vaak heb je al een bepaalde routine in de week wat je op welke dag doet. Gebruik dit ook voor het inplannen van je taken en als je nog geen echte thema dagen hebt, blader dan eens terug in je agenda en bekijk wat er op een dag vooral gebeurt.
Op donderdag vinden bij mij vooral de vergaderingen plaats, dus donderdag is een vergaderdag, en zo kun je je dagen een thema geven. Het betekent natuurlijk niet dat je niets anders mag doen op zo’n dag maar het geeft je wel richting in welk teken de dag vooral staat.

Analoog batchen

Wanneer je in je to-do lijst bij elke taak gelijk aangeeft wat het is met een teken of kleur, kun je snel zien welke taken in dezelfde setting gedaan kunnen worden. Dit scheelt een hoop geswitch en zorgt ervoor dat je meer taken kunt afhandelen. Ik gebruik het teken @ met daarachter de software, plek, of persoon.

Digitaal batchen

Digitaal is het batchen van taken natuurlijk makkelijk. Door gebruik van tags kun je in de meeste programma’s snel filteren op deze tag en zo de lijst met dezelfde typen taken tevoorschijn halen. Het gebruik van tags in digitale systemen maakt het batchen van taken heel makkelijk.

Het batchen van taken is efficient

Foto: Andrew Neel-Unsplash

Het batchen van taken is dus efficient, het zorgt ervoor dat je sneller de taak af hebt omdat je de voorbereidingen maar 1x hoeft te doen. Een van de dingen waar je mee kunt starten om te batchen is het afhandelen van e-mails, doe dit een keer ‘s ochtend’s en een keer aan het eind van de dag en niet elke keer. Zet een timer hoe lang je maximaal wilt werken aan de mails en stop als de timer gaat. Zo werk je en je mails weg en kom je ook nog toe aan ander (belangrijker) werk.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.