Contexten Gebruiken ook in je Bujo


Contexten helpen je om snel een selectie te kunnen maken van de taken die je te doen hebt. Wanneer je al in een programma bezig bent is het sneller om in hetzelfde programma ook de andere taken af te handelen.
Of wanneer je aan het bellen bent, dat je al je bel afspraken probeert te doen.

Wat zijn contexten?

Contexten zijn de plaats, de persoon of de energie die je nodig hebt om de taak af te kunnen ronden. 
Zo kun je geen huishoudelijke klussen doen als je niet thuis bent en is het lastig om iets in Excel te doen als je ergens moet wachten en je alleen je mobiel hebt.

Voorbeelden van contexten

Om in mijn systemen een duidelijk verschil te hebben tussen de taak en alle informatie er omheen, gebruik ik voor de contexten het teken @. Een teken dat in “de GTD wereld” gebruikt wordt , en ‘at’ betekent, wat in het Nederlands ‘bij’ of ‘op’ betekent. 

Voorbeelden van contexten zijn:

@Thuis
@Werk
@Computer – online
@Computer – offline
@Telefoon
@Manager
@Partner
@Winkel, deze kun je nog splitsen als je een bepaald artikel bij een bepaalde winkel moet kopen
@Bibliotheek
@Office, mijn context voor dingen die ik moet doen in het Microsoft Office-pakket, zoals Word of Excel

Zo kun je ook een tag hebben voor de verschillende softwarepakketten waar je misschien werkt of moet werken, de contexten die ik veel gebruik.
Ook kun je als context het energieniveau toekennen aan een actie die op je lijst staat:

@HE -> Hoge Energie
@LE -> Lage Energie

Waar zet je die contexten neer?

Vorig keer heb ik het gehad over de lijsten waarop je je projecten en je acties noteert. Wanneer je achter (of voor) je acties ook nog eens noteert waar, waarin of met wie je de actie moet doen, kun je snel een selectie maken van dezelfde typen taken. 
In digitale apps (zoals Notion) pas je deze contexten toe als ‘tags’ .

Contexten Digitaal

Het voordeel van een digitaal systeem is dat de filtering makkelijker met een druk op de knop plaatsvindt, terwijl dit analoog zelf moet doen.
Toch vind ik het gebruik in zowel het analoge systeem als het digitale systeem zijn waarde hebben.

In je bullet journal (of andere analoge to-do list) kun je naast het gebruik van de contexten met de zogenaamde signifiers (het @ teken) ook met kleur werken. Zo krijg je nog een sneller overzicht welke taken gelijk zijn. 

Persoonlijk gebruik ik alleen maar de signifiers, soms voor de taak en soms achter de taak, al naar gelang de drukte.

Contexten in je Bujo

Voordelen van Contexten

Het voordeel van contexten toevoegen  is dat je snel overzicht hebt van dezelfde typen taken en deze achter elkaar kan uitvoeren. 

Het doet je ook realiseren dat je niet alles altijd kunt doen: David Allen on why sorting your lists by contexts even matters

Contexten verhogen je productiviteit

Het toevoegen van een context aan je to-do lijst heeft dus een meerwaarde om je taken efficient te kunnen plannen. Het zorgt ervoor dat je de taak sneller af hebt, omdat je de voorbereidingen maar 1x doet.

Dus of je nu analoog of digitaal werkt, pas contexten toe en batch je werk, daarover gaan we het volgende week hebben.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.