Quote: De beste 7 doktoren, of zijn het er 8?

Gezond blijven

Soms zijn er quotes waarvan je denkt, ja!. En zo zat bovenstaande quote in mijn: quotes die me wat zeggen lijstje. Want hoe zorgen we, zeker in deze tijd, dat we gezond blijven?

Gezond blijven

Zeker met het afgelopen jaar in ons hoofd, vind ik het moeilijk dat we nu (al) terug naar het gewone leven gaan. Gelukkig ben ik niet ziek geweest en ook al ben ik inmiddels ingeënt, ik denk niet dat we van het virus af zijn. Iedereen gaat weer doen wat hij/zij altijd deed en dus veranderd er niet veel. Maar goed, al bladerend door mijn verzamelde quotes, kwam ik dus deze quote tegen, welke dus goed bij het thema waar ik deze week tegen aan liep: gezond blijven.

De beste 7 doktoren.

Er zijn dus 7 dingen die je moet doen om NIET bij de dokter terecht te komen. Het zijn er niet veel, en toch mis ik, met afgelopen jaar in het achterhoofd, toch nog eentje. Die ik zal toevoegen.

1. Zon

 De zon geeft altijd een goed gevoel, de zon mag van mij dagen schijnen. Niet dat ik er in ga bakken en bij temperaturen boven de 22 graden schakel ik uit, maar het geeft een optimistisch gevoel. Door de zon wordt namelijk het gelukshormoon serotonine aangemaakt. Daarom heeft de zon een positief effect op je humeur.

2. Frisse lucht

Als je in quarantaine hebt gezeten dan weet je helemaal dat het hebben van (veel) frisse lucht je gelukkiger maakt. Wanneer je buiten komt en geniet van de geluiden die de natuur aan ons geeft heeft dit een positief effect op onze lichamelijke en mentale gezondheid.
Onderzoek wijst uit dat je hartslag, bloeddruk en spierspanning in een natuurlijke omgeving al binnen drie minuten dalen(!).
Frisse lucht bevordert je creativiteit, dus als je vast zit in een probleem, maak dan even een ommetje, daarna kun je je daarna weer helemaal fris focussen op dat waar je mee bezig was.

3. Beweging 

Over een ommetje gesproken, iedereen weet dat bewegen goed voor je is, maar soms ben je zo gekluisterd aan je beeldscherm of wil je ‘nog even’ iets afmaken. En voor je het weet is er niets van bewegen gekomen. Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder heeft samen met de Hersenstichting de app Ommetje gemaakt. Hierdoor wordt je gestimuleerd om te gaan lopen. Lopen is gezond, het geeft je energie! Ommetje ‘gamified’ het bewegen, het maakt er een spel van, en dat maakt het bewegen meer interessant. Je wordt gestimuleerd om elke dag een ommetje te maken. Niet alleen krijg je als beloning een tip, maar je kunt ook competities starten met je vrienden of familie. Als je dat niet aan het lopen krijgt!

4. Water 

Het voedingscentrum raadt volwassenen aan om tussen de 1,5 en 2 liter per dag te drinken. Dit mag ook koffie of thee zijn, of melk, karnemelk, yoghurt- of sojadranken. Maar het meest gezond en ook nog goed voor het milieu is het drinken van gewoon kraanwater. Wanneer je een dorstgevoel krijgt, kom je eigenlijk al 2-3 glazen water te kort. Om het water drinken tot een gewoonte te maken is het verstandig om bij elke maaltijd of tussendoortje minimaal 1 glas water te drinken.

5. (Gezonde) Voeding 

De meesten van ons zijn wel op de hoogte van de schijf van 5. En je hoeft je niet aan fancy diëten te houden om toch op een gezond gewicht te komen of te blijven.
Voeding is keuzes maken en dat is vaak lastig.
Vooral het eten van veel groente en fruit is belangrijk. Om tot de 250 gram groente te komen die het Voedingscentrum voorschrijft kun je ook tussendoor groente nemen, denk aan de snack komkommers of een paprika. Deze kun je ook lekker op brood doen.
Wissel je fruit af, zodat je de verschillende voedingsstoffen die er in fruit zitten binnenkrijgt. Vind je het lastig om fruit te pakken omdat je deze soms nog helemaal schoon moet maken, maak deze dan de avond ervoor schoon of koop voorgesneden fruit. Of gebruik fruit uit de diepvries (wel die zonder suiker!)

6. Rust (Slaap)

Slaap wordt onderkent, je zult niet vaak horen dat iemand slaap voorgeschreven krijgt, maar slaap is van grote invloed op je gezondheid. Te weinig slaap kan leiden tot allerlei klachten. Onderzoeken hebben aangetoond dat je (als volwassene )rond de 8 uur slaap per nacht nodig hebt. Slaap kun je niet inhalen, dus wanneer je meerdere nachten de 8 uur niet haalt bouw je een slaaptekort op, wat van grote invloed is op je gezondheid. Je gaat verkeerde beslissingen nemen, je krijgt moeite met het onthouden en leren van nieuwe informatie, je hebt je emoties minder in de hand. Het is ook schadelijk voor gezondheid, zoals en het kan leiden tot diabetes, hartaandoeningen, hersenbloedingen, gewichtstoenamen en een grotere kans op het krijgen van Alzheimer. Overdag bouwt je lichaam gifstoffen (Amyloidieproteines) op, deze worden alleen tijdens de slaap afgebroken worden. Zorg er dus voor dat je voldoende slaapt.

7. Lachen 

Hoe komt het dat lachen gezond is? Wanneer je lacht maken de hersenen de stof endorfine aan. Deze stof werkt ontspannend en pijnstillend. Endorfine vergroot je geluksgevoel.
Onderzoek heeft ook aangetoond dat mensen die veel lachen een beter immuunsysteem hebben, minder stress en als bonus, mensen vinden je aantrekkelijker wanneer je lacht. Daardoor heb je dus meer verbinding met de mensen om je heen. Dat brengt mij bij punt 8:

8. Contact 

De afgelopen periode waarin social distancing de regel was heeft mij doen zien dat (lichamelijk) contact belangrijk is. Je moet de mensen om je heen in de ogen kunnen kijken, hun lichaamshouding kunnen zien en gewoon met elkaar kunnen praten zonder tussenkomst van elektronica. Een arm om je schouder of een schouderklopje is zo belangrijk voor je welbevinden. OK, dat handen schudden en zeker dat (3x) zoenen mag van mij wegblijven, maar de andere contacten, een knuffel als het nodig is, dat vind ik net zo belangrijk als de vorige 7 punten.

Zo zorgen we dat we gezond blijven

Heel kort samengevat: lekker buiten bewegen en lachen en gezond eten en drinken met je vrienden of familie en het niet te laat maken ;).
Het zijn geen moeilijke opgaven, maar pas jij ze alle 8 toe?

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.