GTD in je Bullet Journal – Lijsten

Het werken met lijsten, is wat Davind Allen je met Getting Things Done (G.T.D.) methode leert. En ook dat je daar geen elektronische app voor nodig hebt. Het enige wat je nodig hebt is een pen en papier. En dat is natuurlijk precies wat een Bullet Journal is.

Altijd up-to-date door onderverdeling in verschillende lijsten

G.T.D maakt gebruik van verschillende lijsten om alle taken en projecten te scheiden en zo overzicht rust en overzicht te houden. De lijsten zorgen ervoor dat je altijd op het juiste moment de juiste taken uitvoert.

In je bullet journal maak je vaak al gebruik van lijsten, je hebt misschien al een lijst met boeken die leest of wilt lezen, of een lijst met artikelen die je wilt kopen of al gekocht hebt.
Ik maak in mijn Bullet Journal gebruik van de volgende lijsten.

“Inbox”

Schrijf alles op is een advies dat David Allen geeft. Kortom een lijst in je Bullet Journal waar je alles opschrijft wat je moet doen of wilt doen. Dit kan via een apart pagina in je bullet journal of in je dagelijkse pagina’s. Tijdens mijn weekly review verzamel ik alles op 1 pagina om vanuit daar verder de verwerken. Dit kunnen notities zijn, afspraken of taken.

Projectenlijst

Projecten Lijst
Projecten Lijst

De projectenlijst laat je projecten zien die je aan het doen bent. Wanneer je meer dan 2 taken moet doen om het einddoel te bereiken is een project stelt GTD. Mijn definitie is iets iets anders, want als ik meerdere taken achter elkaar binnen een dag kan uitvoeren vind ik het geen project. Bijvoorbeeld een verjaardagskaart je versturen: je moet een kaartje uitzoeken, kopen, postzegel plakken, kaart beschrijven en op de post doen. Heel veel stappen, maar die doe je bijna automatisch en achter elkaar.. dus dit vind ik geen project.

Mijn tegenwoordige projectenlijst in mijn Bullet Journal is meer een overzicht van welke projecten er dit kwartaal aankomen of zijn geweest. Door het groeiend aantal projecten en enige die een langere tijd beslaan (langer dan de duur van mijn Bullet Journal) werd voor mij de noodzaak van een digitaal platform om mijn projecten te stroomlijnen groter. De Bullet Journal is voor mij voor projecten een fijne plek om te brainstormen wat de projecten moeten zijn en welke acties er uitgevoerd moeten worden (of niet). Veel projecten beginnen vaak op de soms/misschien lijst.

Soms/Misschien lijst

Wanneer je een project niet gelijk kunt of wilt uitvoeren, zet je deze eerst op je soms/misschien lijst. Het project is daarmee uit je hoofd, maar je weekly (of monthly) review zorgt ervoor dat je vertrouwd dat je ooit nog terugkomt op het idee, wanneer de tijd er wel rijp voor is

Next action list

Je eerstvolgende actie lijst, dit zijn de acties die je kunt uitvoeren en die vaak onderdeel van een project zijn. Deze taken kun je verzamelen in een ‘master tasklist’ en vanuit daar werken. De inbox werkt voor mij al als een master tasklist. De acties die ik vandaag wil uitvoeren noteer ik in mijn daily.

Next Action Lijst
Next Action Lijst

Wanneer je dagelijkse de acties uitvoert die je hebt gepland, komt het project waar ze vandaan komen vanzelf af.

Wachten op lijst

Persoonlijk maak ik geen gebruik van een wachten op lijst in mijn Bullet journal. Taken die zijn gedelegeerd of die ik niet kan uitvoeren omdat ik nog op een actie van iemand anders wacht geef ik dit aan met een ^ teken (of signifier). Aangezien de meeste correspondentie toch per mail gaat heb ik daar wel een @wachten op lijst (of eigenlijk categorie)

Kortom met de GTD lijsten in je bullet journal kun je overzicht creëren en zo, veel gedaan krijgen.

Laat me weten wat je ervan vindt!!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.