PARA methode, dé manier van digitaal organiseren?

Ik had al mijn bestanden in mijn sorteerhoed , maar hoe kon ik nu op een goede manier de structuur weer opbouwen, zonder dat het opnieuw een zooitje werd? Documenten organiseren met de PARA methode is de oplossing

Vind je bestanden terug in slechts 4 mappen

Het vinden van een bestand is, als je geen vast folderstructuur hebt, heel lastig. En onderzoek heeft uitgewezen dat het lastiger wordt wanneer je 4 lagen diep in een folder moet zoeken. Op mijn werk maak ik al gebruik van de mappen Projecten en Archief. En ik vond het dan ook typerend dat ik deze categorieën terugvond in het P.A.R.A. Systeem van Tiago Forte. Dit was voor mij de moeite waard om dit systeem eens verder te onderzoeken.

P.A.R.A

P.A.R.A is het systeem waarbij je, waar je ook in werkt, je computer, je ondersteunende software, zoals Evernote of Notion, de opzet gelijk houdt met slechts 4 categorieën of mappen. Geen ingewikkelde hiërarchieën of naamgeving en overal dezelfde opzet.

P rojecten

De P staat voor Projecten. Niet te verwarren met doelen of dromen. Projecten zijn gekoppeld aan een doel en hebben, heel belangrijk, een deadline.
Voorbeelden van projecten zijn : schrijf blogpost, product X afleveren, trap geverfd , keukenkastjes opgeruimd

A rea

A is Area, een gebied van verantwoordelijkheden en interesses. Voorbeelden daarvan zijn onder andere, gezondheid, financiën (level 10 life), dingen die je in je leven doet die eigenlijk nooit af zijn. Maar dit kan ook een ‘pet’ zijn die je op je werk draagt, ik noem dit processen: onderdelen van je werk die nooit ‘af’ zijn.

R esources

Resources zijn de onderwerpen waarin je geïnteresseerd bent: lezen, productiviteit, fotograferen, art-journaling, cursussen. Of materiaal dat je ondersteund in het uitvoeren van je werk: crystal reports, manuals.
Onderwerpen waarvan je materiaal verzameld die je ondersteunen in het vergroten van je kennis in deze onderwerpen.

A rchief

En als laatste hebben we het archief. Hierin zit alles uit bovenstaande categorieën die niet meer direct van toepassing zijn, maar die je wel wilt (of moet) bewaren.

Mijn PARA setup

Op mijn computer(s) leven dus nu 4 folders:

  • Projecten
    • Actieve projecten
  • Area’s/Verantwoordelijkheden
    • Persoonlijk:
      • Folder per gezinslid
      • Blog
      • Knutselen
      • Administratie
    • Werk: Processen
  • Resources
    • Werk
      • Ondersteund materiaal voor mijn werkprocessen
      • Cursussen
    • Persoonlijke
      • Boeken
      • Art-Journaling images
      • Cursussen
  • Archief
    • Oude documenten die bewaard moeten blijven
    • Projecten die ik voor latere referentie wil blijven houden.

De PARA methode, ook voor jou?

Para methode

Een uitgebreide uitleg is in het Nederlands te lezen op deze site.

De simpelheid van deze setup en de duidelijkheid die het geeft waar welk document heen moet maakt dat het het legen van de sorteerhoed niet moeilijk is.
Ik maak er nu persoonlijk zo’n maand gebruik van en het zorg er niet alleen voor dat “mijn documenten” er opgeruimd uitzien, maar dat ik ook snel een document kan vinden.

Kortom de PARA methode is zeker een hulpmiddel die mij gaat helpen om al mijn digitale omgevingen te ‘declutteren’.

Laat me weten wat je ervan vindt!!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.