Wat hebben Marie Kondo en David Allen (GTD) gemeen
30 augustus 2020
Altijd ben ik op zoek naar oplossingen om mijn leven op een makkelijke manier te organiseren. Zo lees ik veel boeken die hierover gaan. Wat is de makkelijkste manier om mijn werk, huishouden, kortom mijn leven te organiseren.Ik heb dus gelezen over verschillende methoden om te organiseren, maar opeens viel mij iets op bij alle methoden. Ze zijn eigenlijk gelijk! Ze gaan uit van dezelfde stappen, verpakt in een andere naam, maar toch! De overeenkomsten tussen konmari en gtd, ik zal ze laten zien.
David Allen – GTD
David Allen is de bedenker van de GTD (Getting Things Done) methode, waarover ik het al eerder heb gehad en ook vaker zal hebben. Al zoekende naar een manier om mijn werk te organiseren kwam ik op zijn methodiek (want dat is het) uit. De methode bestaat uit de stappen:
Marie Kondo is de bedenker van de Konmari methode. Een manier om je huishouden te organiseren. In haar boek Opgeruimd! wordt uitgelegd hoe de methode werkt, maar in hoofdlijnen bestaat het uit de volgende stappen:
Verzamel alles van 1 categorie
Does it spark joy – geeft het onderdeel wat je in handen hebt je een goed gevoel?
Opbergen
Ga door naar de volgende categorie en herhaal
Zie jij al de overeenkosten?
Overeenkomsten tussen konmari en gtd
Verzamelen
Mij viel het op dat alle methodes onder andere beginnen met ” verzamelen” . Verzamel spullen,kleding, boeken, emails.Nou, dat is voor mij niet zo’n probleem. In verzamelen ben ik heel goed. Waarom moet je verzamelen? Wanneer je verzameld creeer je een vorm van overzicht. Je ziet wat je hebt.
Verwerken
Dan stap twee, verwerken of “does it spark joy”.
Is alles wat je verzameld nuttig? Heeft het (nog) waarde? Vind ik het nog leuk?
Is de verzamelde informatie nog recent? Gebruik ik die spullen nog? Ga ik ooit nog met die hobby door? Wat is het? Moet ik er iets mee?
Organiseren
De spullen die ik wel moet bewaren of wil bewaren moet ik organiseren of opbergen. In elk geval, moet ik ze op een plek opruimen waar ik ze in te toekomst weer kan vinden. Elk onderdeel “zijn eigen huis”.
Alles wat je in handen hebt gehad en wilt bewaren moet dus zijn eigen plek krijgen. En het handigst is dus een plek waar spullen uit dezelfde categorie ook terecht kunnen, kleren in de klerenkast, nota’s in een (multo)map nota’s, emails die verwerkt zijn, maar wel bewaard moeten worden in een archiefmap, pennen in het pennenbakje en ga zo maar door.
Doen!
Doen…. Daar ligt de kracht van alle organisatiemethodes, je moet doen. Lezen erover helpt je niet om je kamer opgeruimd te krijgen, het internet afstruinen helpt je niet om je mailbox leeg te krijgen, en Pinterest helpt je niet om je woonkamer van een mooie kleur te voorzien. Je moet het doen!
Conclusie
Kortom met de volgende stappen organiseer je alles in je leven:
Stap 1: Verzamelen – zorg dat je weet wat je hebt, waar je het hebt
Stap 2: Verwerken – wil of moet je het bewaren? Zo niet, gooi het weg (of geef het weg)
Stap 3: Organiseren – zorg ervoor dat je een vaste plek creeert/zoekt/vindt voor hetgene wat je verwerkt een “eigen huis”
Stap 4: Doen. Op zich maakt het volgens mij niet uit waar je begint, maar begin!!
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.AcceptCookieverklaring
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Ik hou ook alleen van koekies...deze weigeren mag..
Officiele tekst:
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
-- Ik wil het ook maar goed doen... dus bij deze:
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.