Wat ik leerde van het boek “12 week year” van Brian P. Moran

Ik weet niet meer hoe het boek “The 12 Week Year” van Brian P. Moran op mijn pad kwam. (Het zou handig zijn als ik dat eens ging noteren… maar enfin). Zoals jullie misschien al weten ben ik niet zo van de goede voornemens. Dat zijn natuurlijk ook doelen. Maar na het lezen van dit boek is het toch wel duidelijk waarom het komt dat ik er niet zo van hou. De tijd is gewoon te lang. Brian Moran, de schrijver,  zegt in dit boek dat je niet 1x per jaar dat euforisch gevoel zou moeten hebben, na een stressvolle periode, maar wel 4x per jaar! Door middel van een “12 week year”.

Een jaar is te lang.. ik verlies het focus en kom er dan in december achter dat ik het in die maand echt niet meer ga redden waar ik in januari nog dacht genoeg tijd te hebben. In het boek wordt daar ook naar verwezen, dat bedrijven vooral aan het eind van het jaar veel productiever zijn dan in de rest van het jaar om hun doel te halen. Met als beloning dat euforische gevoel als het gehaald is.

12 weken in plaats van 12 maanden

Om je doel te bereiken heb je niet 12 maanden, maar 12 weken. Heb je niet een kwartaal maar een maand en niet weken maar dagen. “Ja, maar…”, hoor ik je denken, ik kan dat doel toch niet halen in 1/4 van de tijd? Dat klopt. Het boek “The 12 week year” belooft je zeker niet het doel wat je in een jaar zou halen, maar dat is ook niet de bedoeling. “The 12 week year” gaat ook niet over halen van doelen van een jaar, maar over het “halen” van een visie. En een visie haal je niet in een jaar, maar houd wel je oog op het doel.

Wanneer de deadline te ver weg is, is de kans groot dat deze niet gehaald wordt, omdat we denken nog tijd genoeg te hebben.

Waarom is een visie nodig

Waarom heb ik een visie nodig als ik een doel voor ogen heb? Onderzoeken wijzen uit dat het moeilijker wordt om een doel te bereiken als er geen waarom achter zit. Een doel kan zijn 10 kilo afvallen, maar waarom? Wanneer je waarom, je visie niet duidelijk is, dan is het lastig volhouden. Dan zorgt de eerste de beste tegenslag ervoor dat je je doel in de steek laat. 

In het boek “the 12 week year” wordt zelfs je persoonlijke visie boven de visie van het bedrijf gesteld. Op zich logisch, want als die twee geen overeenkomsten hebben zul je je nooit volledig inzetten voor de doelen van het bedrijf… Ik wil het hier niet hebben op de doelstellingen van een bedrijf, maar ik zie wel de voordelen van “The 12 Week Year”. Mijn visie is dan ook een gezond en sportief leven.

Van een visie naar een doel

Wanneer je je visie helder voor ogen hebt, op zijn allerbest voel en zie je jezelf op de plek of manier zoals deze zich in je visie heeft vormgegeven, is het tijd voor een concreet doel.

Een doel dat S.M.A.R.T. is:

  • SPECIFIEK – je weet precies wat je wilt
  • MEETBAAR – je weet precies hoeveel, hoe lang, hoe ver etc
  • ACTIEGERICHT – je kunt er zelf wat aan of voor doen
  • REALISTISCH – het doel is haalbaar
  • TIJDGEBONDEN – je weet wanneer het doel gehaald moet worden.

Om mijn visie te “behalen” heb ik als doel om

“In 12 weken tijd 6 kilo af te vallen, door op mijn eten te letten en elke dag minimaal 30 minuten te bewegen”

Gezond leven
foto van Jamie Street, via Unsplash

Van een doel naar een plan

Hier zit de kracht van het halen van doelen, een plan. Je maakt dus een plan. In dit plan beschrijf je alle acties die je kunt toepassen om je doel te halen. Hier mag je gaan brainstormen en alles uit de kast halen wat je denkt te kunnen gebruiken om je doel te behalen. Op je eten letten kan betekenen, niet meer snoepen, geen vlees eten, suiker uit je eten weglaten, intermediate fasting gebruiken, mindfull eten, etc etc.
Minimaal 30 minuten bewegen kan zijn, 7x per week naar de sportschool, op de fiets naar het werk, elke dag een online work-out, de hond een iets langer rondje uitlaten of een lunchwandeling inlassen.

Het is niet de bedoeling dat je al die acties gebruikt om je plan uit te voeren.

Van plan naar actie

Foto door Tim Gouw (via Pexels)

Van alle acties uit de lijst kies je er 3 tot 5 uit die je gaat uitvoeren, dit zijn de acties waarvan je weet dat je ze zeker kunt gaan doen en die het meeste rendement opleveren. 7x per week naar de sportschool zal zeker een hoog rendement opleveren, maar op de lange termijn zou dit voor mij niet haalbaar zijn en op dit moment zijn de sportscholen nog dicht voor mij.. dus zeker geen optie. Om maar bij mijn eigen doel te blijven, ik heb de volgende acties voor mijzelf uitgezet die ik wekelijks of dagelijks moet uitvoeren om tot mijn doel te komen.

  • maximaal 1800 kcal per dag 5x per week
  • minimaal 30 min per dag bewegen 6x per week
  • minimaal 1 liter water drinker 6x per week

Deze dagelijkse acties (leading tactics genoemd in het boek) moeten ervoor zorgen dat ik mijn “lagging tactic” haal. Dit is de actie die ik niet helemaal onder controle heb namelijk:

  • elke week 0.5 kg afvallen

Van actie naar uitvoering

Je plan is je houvast, elke dag weet je welke acties je moet uitvoeren om dichter bij je doel. Kom je dichter bij je doel, dan kom je dus dichter bij je visie te komen. Het is niet erg als je een keer een dag mist, maar zorg ervoor dat je nooit meer als 2 dagen achterelkaar iets mist (een tip van James Clear – Atomic Habits). Een plan geeft ook houvast.

We halen meestal onze doelen niet, niet omdat ons plan niet goed was, maar omdat we deze niet consistent uitvoeren.

Meten is weten, weten is bijsturen

Elke week bekijk je hoe je hebt gescoord in het uitvoeren van je acties. Je berekent hoeveel % je hebt gehaald. Het klinkt misschien omslachtig, maar het is een indicator waarom het niet lukt om je doel te halen. Vaak ligt het niet aan het plan, maar aan de uitvoering. Dus pas het plan niet aan
Vaak zijn we beter in het bedenken van dingen dan in het uitvoeren.
Maar wees niet bang, je hoeft hier geen 10-en te halen. Alhoewel een 100% score zal je het snelst bij je doel brengen. Maar volgens Brian is een minimale score van 85% ook voldoende om het doel te behalen. Wanneer je nu een paar weken achter elkaar ziet dat je een score niet haalt, bedenk dan waarom je deze niet haalt. Misschien moet je een andere actie gebruiken. Een die misschien iets minder effectief is maar die je wel naar je doel brengt, of misschien moet je een actie toevoegen of in de meeste gevallen… je plan uitvoeren.

Don't break the chain

5 Dingen die ik heb geleerd van “The 12 week year”

  1. Creëer een visie, deze houdt je op de rails wanneer het moeilijk wordt
  2. 12 weken doelen zijn veel overzichtelijker dan 12 maand doelen
  3. Deel je 12 weken doelen op in wekelijkse en dagelijkse actieplannen
  4. Je moet tijd vrijmaken om acties uit te voeren om je doelen te bereiken en om plannen te maken die je kunt uitvoeren
  5. Een wekelijkse terugblik en score zorgt ervoor dat je gefocust blijft op je doel
  6. Leer elke week en stel je acties af op de week die voor je ligt

Conclusie van het boek “The 12 Week Year”

Natuurlijk staat er in het boek nog veel meer hoe je je doelen kunt halen en wat er allemaal voor nodig is. Helaas is het boek niet in het Nederlands, maar er staat een hoop dingen in die je in het “gewone leven” ook kunt gebruiken. Zeker als je dingen wilt bereiken die onbereikbaar lijken. Is het boek het geld waard? Als je er logisch over nadenkt….eigenlijk niet. Visies en doelen halen is net een soort kaart lezen… Je hebt een eindpunt: je visie. Daar kom je niet in een keer, tussenstops zijn nodig: je doelen. En om naar die doelen te komen heb je een route nodig: je actiestappen. Wijk je af van je route, dan duurt het langer om je doelen en dus je visie te bereiken. Maar je komt er nog steeds. Raak je je visie kwijt….waar ben je dan naar op weg?

Wanneer je een plan maakt voor 12 weken dan hou je de focus op je doel, en misschien is je visie verandert na die 12 weken. Dan maak je weer een ander 12-weken plan voor het nieuwe doel of zet je de volgende stap naar je visie. Zo heb je in een jaar 4x de kans om een doel te halen en vergeet deze niet te vieren!!

De 12 weken jaar is een systeem dat je helpt je doelen te bereiken. Dit doe je door de periodes waarin je een (sub)doel moet halen korter maakt, die zorgt ervoor dat je je focus houdt. Het systeem van de 12 weken jaar werkt alleen als je je er volledig voor inzet, dus ontwikkel een visie, stel doelen en plan je 12 weken!

Je kunt meer informatie vinden op The 12 Week Year

12 week year infographic

deze pagina bevat een affiliatielink

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.